مقاله ها

شار نوری یا لومن

شار نوری یا لومن
4.5/5 - (2 امتیاز)

شار نوری یا لومن : آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اطلاعات کافی درباره لامپ‌ها چقدر می‌تواند به شما در خرید یک لامپ مناسب کمک کند؟ انتخاب یک لامپ که هم کیفیت بالا و هم عمر طولانی داشته باشد، نیازمند این است که با اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با تجهیزات روشنایی آشنا باشید. دانستن اینکه لومن چیست و چگونه به شما کمک می‌کند، اولین قدم در خرید بهترین لامپ است.

شار نوری یا لومن چیست ؟

لومن یا شار نوری، واحد سنجش روشنایی در سیستم بین‌المللی واحدها (SI) است که با نماد فی [Φ] نمایش داده می‌شود. به بیان ساده‌تر، شار نوری مقدار نوری است که از یک منبع روشنایی در هر ثانیه خارج می‌شود. تمامی منابع روشنایی، اعم از لامپ‌های کم‌مصرف، لامپ‌های ال ای دی و …، دارای مشخصات لومن هستند. هر چقدر میزان شار نوری یک منبع بیشتر باشد، نور ساطع شده از آن نیز بیشتر است.

تفاوت لومن با وات چیست ؟

فرض کنید لامپ آشپزخانه‌تان سوخته و شما به فروشگاه لوازم الکتریکی مراجعه می‌کنید. بسیاری از مردم هنگام خرید لامپ به اشتباه فکر می‌کنند که هرچه توان (وات) یک لامپ بیشتر باشد، روشنایی آن نیز بیشتر است. این در حالی است که لامپ‌های ال ای دی با توان 9 وات می‌توانند 800 لومن روشنایی داشته باشند و لامپ‌های با توان بالاتر حتی ممکن است لومن کمتری داشته باشند. وات و لومن هیچ رابطه مستقیمی با هم ندارند. یک لامپ می‌تواند توان مصرفی زیادی داشته باشد ولی روشنایی کمتری تولید کند. بهره نوری نیز از تقسیم لومن بر وات به دست می‌آید و نشان‌دهنده کارایی یک منبع نوری است.

آیا تا به حال اصطلاح لومن نور را شنیده اید؟ لومن یا همان شار نوری واحد توان نوری است. به عبارت دیگر یک لومن کل نوری است که از یک منبع نور خارج می شود. از زاویه دیگر هم می توان لومن را تعریف کرد. یک لومن کل نوری است که یک جسم در یک ثانیه دریافت می کند.

لومن نور را به اختصار با حرف گرفته شده از زبان یونانی فی [Φ ] نشان می دهند. خوب شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که اصلا کاربرد لومن چیست؟ با ما همراه باشید تا جواب سوال خود را دریافت کنید.

کاربرد لومن نوری

پاسخ این سوال را با بیان یک مثال به صورت ساده و روان توضیح می دهم. حتما تا به حال شما هم با سوختن لامپ در منزل مواجه شدید. و تصمیم گرفتید تا لامپ سوخته را با خرید یک لامپ جدید تعویض کنید. اگر اطلاعات نسبی در این باره نداشته باشید ممکن است دوباره لامپی نا مناسب را خریداری کنید و متحمل هزینه های زیادی شوید.

در این جاست که لومن به کمک شما می آید. معمولا در کاتالوگ هر لامپی شار نوری لامپ درج می شود. به این معنا که هر چه میزان لومن یک لامپ بیشتر باشد یعنی این که روشنایی بیشتری توسط لامپ تولید می شود. حال شما باید اول “شدت روشنایی” و شارنوری یا همان لومن مورد نیازخود ر ا محاسبه کنید. و بعد اقدام به خرید لامپ کنید.

معمولا برای هر متر مربع محل مسکونی به  ۱۰۰ تا۲۰۰ لومن نیاز است. این میزان معادل ۱۰ تا ۲۰ وات لامپ رشته ای – ۳ تا ۷ وات کم مصرف – ۱٫۵ تا ۳ وات ال ای دی می باشد.

در مورد یک منبع نور  میزان شار نوری یا همان لومن ثابت شده و مشخص می باشد. شدت روشنایی نور را با دستگاهی به نام لوکس متر در هر نقطه از مکان مورد نظر مشخص می کنند.

هر قسمت از خانه به چه مقدار لومن نیاز دارد ؟

حالا که با مفهوم شار نوری آشنا شده‌اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که هر قسمت از خانه به چه میزان لومن نیاز دارد. پاسخ دقیق به این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از جمله متراژ محل، رنگ دیوارها، ارتفاع سقف، نوع لامپ و … . به عنوان یک راهنمایی اساسی، می‌توانید از جدول زیر برای تعیین میزان لومن مورد نیاز برای هر اتاق استفاده کنید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید خرید هوشمندانه‌ای برای لامپ خانه یا محل کار خود داشته باشید.

اتاق منزل یا محل کارمیزان روشنایی و شار نوری مطلوب
آشپزخانه5000 تا 10000 لومن
حمام و سرویس‌های بهداشتی4000 تا 8000 لومن
اتاق خواب منزل2000 تا 4000 لومن
اتاق نشیمن1500 تا 3000 لومن
اتاق ناهار خوری3000 تا 6000 لومن
اتاق کار3000 تا 6000 لومن

می‌توانید با توجه به جدول بالا، تصمیم بهتری برای نوع لامپ و میزان روشنایی مورد نیاز خود بگیرید. همچنین می‌توانید از طراحان نورپرداز بخواهید که با بررسی متراژ و شکل اتاق شما، استانداردهای مورد نیاز را مشخص کنند.

میزان شار نوری هر لامپ چقدر است؟

برای اینکه بدانید میزان شار نوری هر لامپ چقدر است، دو راه وجود دارد. نخست، هنگام خرید لامپ به کاتالوگ محصول دقت کنید و مشخصات آن را بررسی کنید. دوم، می‌توانید نام لامپی که قصد خرید آن را دارید در اینترنت جستجو کنید و در فروشگاه‌های آنلاین به دنبال ویژگی‌های محصول باشید. در این قسمت می‌توانید میزان شار نوری لامپ را بیابید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *